Waarom krijg je van een dieet altijd weer een dikke reet?

Personal Trainer Shanna – Eindhoven

Diëten. Een van de meest besproken onderwerpen, waar je ook komt. Op het werk, op de sportschool, bij je breiclubje of op feestjes. Misschien heb je momenteel die collega die in een paar maanden tijd 30 kg is afvallen met een speciaal dieet. Superknap! Maar in de meeste gevallen komen de verloren kilo’s uiteindelijk helaas weer terug. Meestal ook nog met een beetje bonus. Hoe komt dat? Hieronder kort samengevat, waarom krijg je van een dieet bijna altijd weer een dikke reet? 😉  

Gewicht verliezen is niet gemakkelijk in een cultuur waar lekker eten je op iedere hoek van de straat, supermarkt en zelfs thuis om je oren vliegt. Speciale gelegenheden vieren we natuurlijk altijd met iets lekkers: taart en een wijntje op die verjaardag, koekjes bij de koffie, snackbar op vrijdag en een pizza en een biertje bij het kijken van dat gezellige programma. Eten & drinken is bijna onmisbaar voor een beetje gezelligheid en comfort. Niet zo gek dus dat bijna de helft (!) van de volwassenen in Nederland overgewicht heeft.

Als we er dan toch niet meer omheen kunnen dat er wat kilootjes af moeten, dan het liefst zo snel en makkelijk mogelijk.

Afslank-methodes waar je in korte tijd veel gewicht verliest zijn dan ook razend populair. De eerste tijd vliegen de kilo’s ervan af. Dat motiveert en geeft een goed gevoel. Je voelt je misschien écht even beter. Dan moet het toch goed zijn! Of niet?

Wat doet je lichaam tijdens een dieet?

Bij veel diëten wordt de energie-inname (calorieën of kcal) drastisch beperkt. Het gevolg hiervan is dat je gewicht verliest. Want wanneer je minder energie inneemt dan je verbruikt moet je lichaam het doen met opgeslagen reserves. We willen natuurlijk allemaal dat dat die overtollige vetmassa is die we verbruiken. Dat is ook zo, deels. Maar dat is niet het enige.

Om dit uit te leggen gaan we even terug in de tijd. Vroeger, toen we nog tijden van hongersnood kende, was het voor ons lichaam erg belangrijk een goede reserve te hebben. Vet was daarvan de belangrijkste. Het is een natuurlijke overlevingsmethode van je lichaam om vet op te slaan zodra er voldoende voedsel aanwezig is.

Wanneer je energie-inname lager is dan je verbruik vertaalt je lichaam dat naar voedseltekort. De eerste reservebron die lichaam aanspreekt in zo een tekort is je glycogeen-voorraad. Dit zijn koolhydraten opgeslagen in je spieren en lever. Glycogeen heeft vocht nodig om opgeslagen te worden in je lijf. Per gram glycogeen maar liefst 2,7 gram vocht! Dat verklaart direct waarom je in de eerste fase van een dieet supersnel gewicht verliest. Juist, dat is voornamelijk vocht! De vettige rolletjes blijven dus gewoon lekker hangen.

Wanneer de primaire energiebron (glycogeen dus) leeg is, gaat je lichaam voornamelijk over op het verbranden van lichaamsvet en lichaamseiwitten (=oa spieren). Vet is natuurlijk prima, maar eiwitten is niet wat je wilt. De verbranding van deze lichaamseiwitten heeft meerdere nadelige gevolgen voor je gezondheid waar ik in dit artikel niet verder op in ga, want dan wordt het veel te lang 😉 We gaan het nu alleen over de verbranding hebben:

Spiermassa is veel actiever dan vetmassa. Dat wil zeggen dat je spieren meer calorieën verbruiken dan vetmassa dat doet. Wel 10x zoveel! Met minder spiermassa ligt je dagelijkse verbranding dus lager. Door de combinatie van minder spiermassa en weinig calorieën zal je lichaam zich aanpassen door je verbranding op een laag pitje te zetten.

Door de aanpassingen van je lichaam kan je flink last krijgen van kwaaltjes zoals vermoeidheid, depressieve gevoelens, verminderde weerstand etc.

En wanneer je na je dieet weer ‘normaal’ gaat eten zitten de kilo’s er dan ook binnen no-time weer aan.

What about koolhydraatarm?

Zoals hierboven staat: glycogeen, koolhydraten dus, is je primaire energiebron. Je hersenen kunnen zelfs alleen maar functioneren op koolhydraten! Vandaar dat futloosheid ook één van de meest voorkomende klachten is bij een koolhydraatarm dieet. Bovendien loop je grote kans op tekorten in bepaalde vitamines, mineralen en vezels wanneer je te weinig koolhydraten eet.

Een gezond voedingspatroon bestaat voor 50-55 % uit koolhydraten. Voor fanatieke sporters zelfs nog meer.

Hoe komen we dan van die kilo’s af?

Een goed en gezond lichaam is niet iets wat je even in een paar weken of maanden creëert en dan weer los laat. Vergelijk het met het huishouden: Wil je een netjes, schoon en opgeruimd huis, dan zal je dat regelmatig moeten opruimen, stofzuigen en poetsen. Doe je er een tijdje niks aan, dan wordt het een stinkende bende. Zo werkt het ook met je lichaam.

Om op een verantwoorde manier een gezond gewicht je krijgen en te behouden zal je dus je leefstijl moeten aanpassen en dat ook vasthouden. Beweging, waaronder krachttraining, de juiste voeding, voldoende slaap, balans is het toverwoord. Verandering van levensstijl vergt misschien even (behoorlijk) wat inspanning, maar het is het zooo waard! De energie, good-feeling, fitheid en natuurlijk ook de gezonde looks die je ervoor terug krijgt zijn onbetaalbaar. En geloof me, je wilt uiteindelijk niet anders meer 🙂

Hulp nodig bij een gezonde levensstijl? Personal Trainer, Voeding-, en Lifestyle Coach Shanna van Mens staat voor je klaar! In de privé studio in Eindhoven, aan huis of online. Check de website voor meer info.

OVER PERSONAL TRAINER SHANNA

Personal Trainer Shanna is de privé studio in Eindhoven waar je terecht kan voor persoonlijke begeleiding van de hoogste kwaliteit. Afvallenfitter worden, werken aan je gezondheid, zelfverdediging & weerbaarheid en nog veel meer. Behaal je doel met een gediplomeerd personal trainervoedingsdeskundige en gewichtsconsulent in Eindhoven. Personal training en coaching volledig gericht op jouw mogelijkheden en wensen.